• יוסי דבש

בעזרת השם

Updated: Feb 6, 2018

איך בוחרים שם לעסק או למוצר חדש? הנה כמה כלים טובים שיעזרו לכם להיות קופירייטרים ליום אחד. השחיזו את העפרונות...

מכירים את התסריט הזה? כמה חברים יושבים בבית קפה וחושבים לפתוח עסק חדש, סטארט אפ, מיזם, משהו לא מהעולם הזה. אפילו בר חדש. אממה? צריך למצוא שם למקום.

הכול כבר קיים, חוץ משם: תכנית שיווקית, אסטרטגיה, אפילו רישיון פתיחת עסק בעיריית ת"א השיגו הם כבר, אבל השם? שיעזור באמת...

ומיד מתפתחת הסצנה הבאה. הולך כל אחד הביתה וחושב על שמות שמתאימים לעסק החדש.

מביא את אימא, את סבתא, את דודה לאה, את יפה השכנה. ומי עוד נותר? הא, שיר הבת הקטנה של השכנים, שגם לה יש רעיון משובח של קופירייטר שנה א' איפשהו: דורה, היא אומרת היא אוהבת דורה.

נחמד דווקא אימא אומרת וגם הדודה מצטרפת במעין קנוניה לא ברורה. דורה זה טוב הן אומרות, והעסק הוא לחומרי בנייה. דורה מזכיר דירה, לא?

בקיצור או שהסתבכתם או שיש לכם מטיל זהב ביד. אז איך יודעים?

הנה כמה עצות לבחירת שם לעסק וגם לבדיקה מהירה אם השם שלכם יכול להיות הצלחה. ממש כמו ערכה לבדיקת היריון...

היישר מקופסת הכלים של מר קופירייטר – איך בוחרים שם לחברה?

1. שימו לב שהשם קליט, קצר ומצטלצל טוב באוזן.

2. אם הוא באנגלית, תראו איך הוא עובד כשכותבים אותו בעברית. ניקח לדוגמא את השם yahoo, כשנכתוב אותו בעברית הוא יראה כך: יהו או יהוא? בקיצור לא משהו, למי שמפרסם בארץ.

3. חשוב שהשם יהיה ייחודי, מקורי, מעניין, שיגרום לסקרנות ויצית את הדמיון. גוגל הוא שם טוב לדוגמא: קליל, מתגלגל בפה ובאוזן, קל לזכור ולכתוב, וגם מעורר עניין לדעת מה מקור השם, מה הסיפור מאחוריו (או שרק קופירייטרים כמוני מתעניינים בזה?).

4. אם השם יכול לרמוז על העסק זה טוב. לדוגמא: iPod nano, ננו זה מושג המבטא גודל זעיר מאוד (מיליונית או בליונית)- בא לרמז שהאייפוד הוא קטן. ההפך אגב מגוגל שפירושו מידת גודל עצומה. 1 עם מאה אפסים לצידו.

5. כשמדובר בשם אינטרנטי או שם דומיין, הכללים הם שונים. אביא אחד חשוב.

שימו לב להגייה של השם. האם קל לזכור את ההגייה ובלי טעויות כתיב? לדוגמא איך רושמים זירוקס באנגלית? זוכרים? Xerox. מה הסיכוי שיהיו טעויות בכתיבת השם? אמנם זירוקס היא חברה גדולה ותוכלו להקליד בגוגל עם טעויות ועדיין תמצאו את התשובה. אבל במקרים שהחברה רק נפתחה ועדיין לא מוכרת, עדיף להקל על הגולש את ההגעה אל אתר הבית שלכם.

6. שימו לב, לא מדובר בילד שלכם, אלא בעסק.

אז חשוב שהשם ימצא חן בעיני עוד אנשים, חוץ מכם. לילד תוכלו לקרוא אורנית או עימנואלה, זה עניין שלכם (ושל משרד הפנים), אבל שם עסק צריך להתחבב גם על הלקוחות. אני מציע לעשות סקר קטן סביבכם ולשמוע מה הלך הרוח. יהיו דעות לפה ולפה, אז התייחסו לדעה הרווחת, בשילוב תחושה אישית שלכם!

7. חשוב מאוד! לאחר שמצאתם שם שמצטלצל לכם טוב, מגדיר אתכם נכון, קליט, קצר,

מעניין ולא פחות חשוב, שאתם מתחברים אליו- מרגישים בסדר איתו, זכרו לבדוק את חוקיות השם.

לדוגמא דורה יכול להיות קצת בעייתי, כי זה שם מוכר ובעל מוניטין.

אז יאללה קופירייטרים אמיצים. צאו לדרך! 




  • Black Twitter Icon
  • YouTube Basic Black
  • LinkedIn Basic Black
  • Facebook Basic Black

יוסי דבש - קופירייטינג וכתיבה שיווקית | אלנבי 73, תל -אביב | 054-2475246 | advash10@gmail.com